Leerlingenzorg

Ieder kind heeft recht op onderwijs. Om zo goed mogelijk te kunnen meedoen met het onderwijsprogramma, is er soms wel aanvullende zorg en ondersteuning nodig op school. Sinds 2015 is met de invoering van o.a. de wet Jeugdzorg het realiseren van zorg in het onderwijs anders geregeld. Waar eerst het onderwijs de financiƫle middelen kreeg om dit te realiseren, zijn deze budgetten vanaf 2015 toegevoegd aan o.a. die van de gemeentes, zorgkantoren en ouders/verzorgers waarmee zij mede regie kunnen voeren.

Voor het realiseren van individuele begeleiding en zorg krijgt de Emiliusschool naast haar basisbekostiging een aanvullende EMB-bekostiging voor 185 minuten per week per leerling. Het gaat dan o.a. om het helpen bij de jas aan en uit doen, ondersteuning bij het eten en drinken, een verschoning, medicatie toedienen, algemene verzorging, ondersteuning bij het zwemmen en gymmen, begeleiding bij het snoezelen en het dagprogramma in de klas. Dit wordt uitgevoerd door de klassenassistent/onderwijsassistent van de Emiliusschool. In elke klas staat een fulltime assistent om dit mede te realiseren.