Goed onderwijs draagt bij aan een goed leven

Elk kind verdient goed onderwijs. Ook als er sprake is van een beperking. De Emiliusschool is dé specialist in het bieden van passend en betekenisvol onderwijs.

Samen sterk in onderwijs en zorg

We werken intensief samen met Libra Revalidatie & Audiologie en SWZ Zonhove. Zo bieden we een eigentijds onderwijsaanbod, met aandacht voor:

  • Beleving én kennis
  • Ervaren én vaardigheden

Eén kind – één plan

In de Goed Leven-gesprekken (LACCS) kijken ouders, school en therapeuten samen vooruit: Wat heeft dit kind de komende tijd nodig? Op basis daarvan stellen we één duidelijk plan op. Zo zorgen we voor een leeromgeving waarin elk kind zich gezien, gehoord en uitgedaagd voelt.

Dit betekent dat we nauw samenwerken met onze partners (SWZ en Libra). Om de zorg optimaal te kunnen verlenen en een goed plan op te stellen, is het belangrijk dat we informatie met elkaar delen.  Bij inschrijving van uw kind bij ons op school, vragen wij u via een formulier te tekenen voor het uitwisselen van deze (minimale) info voor de tijd dat uw kind bij ons op school zit. 

We zorgen voor een leeromgeving waarin elk kind zich gezien, gehoord en uitgedaagd voelt.

Onze kernwaarden

De Emiliusschool werkt vanuit drie kernwaarden. Ze vormen de basis van ons onderwijs én hoe we met elkaar omgaan. Je ziet ze terug in alles wat we doen.

Bevlogen.

We geven met hart en ziel onderwijs. We zijn betrokken, nieuwsgierig en delen onze kennis. Bevlogenheid zorgt voor plezier, groei en vernieuwing.

Bevlogen werken betekent ook dat we open staan voor nieuwe ideeën, technologieën en manieren van leren. We denken na over de impact die we hebben op elkaar en de toekomst.

Samen.

Samen sta je sterker. Op de Emiliusschool werken leerlingen, ouders, collega’s en partners echt samen. We helpen elkaar, luisteren met respect en leren van elkaar.

We geloven in gelijkwaardigheid en zijn open over de keuzes die we maken. Iedereen mag meedenken, vragen stellen en feedback geven.

Jezelf zijn.

Iedereen is uniek en dat omarmen we. We moedigen kinderen en collega’s aan om zichzelf te zijn en hun talenten te ontwikkelen.

We waarderen verschillen en sluiten niemand uit. Door goed samen te werken zorgen we dat ieder kind zich gezien, gewaardeerd en veilig voelt.

Onze thema's

De Emiliusschool is een unieke school, die elk kind de kans op onderwijs biedt. Met ons team, ouders/verzorgers en samenwerkingspartners werken we elke dag aan de volgende 4 thema’s.

Onderwijs leert je leven

We zorgen ervoor dat onze leerlingen in aanraking komen met de samenleving én de samenleving met onze leerlingen. Zo draagt ons onderwijs bij aan inclusie en de kwaliteit van een goed leven voor onze leerlingen.

Kracht van verbinding

Door krachten te bundelen binnen ons team, met ouders en samenwerkingspartners realiseren we een optimale leeromgeving voor onze leerlingen en de professionals werkzaam op de Emiliusschool en daarbuiten.

Professioneel bevlogen

Onderwijs geven aan onze leerlingen vraagt om bevlogenheid die zich uit in expertise en écht kijken naar de leerling. We vinden het belangrijk om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en kan groeien.

Met lef samen de toekomst maken

Samen staan we voor de taak om de status quo uit te dagen, om traditionele structuren te herzien en nieuwe wegen te bewandelen. Dit doen we als het nodig en passend is voor het onderwijs aan onze leerlingen.

Voor wie is de Emiliusschool?

De Emiliusschool biedt Speciaal Onderwijs (SO) voor kinderen van 4 tot 12 jaar, en Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) voor jongeren van 13 tot 20 jaar. Onze leerlingen hebben een lichamelijke beperking en een verstandelijke beperking, vaak met bijkomende problematieken.

Onderwijs op maat

We werken met drie leerroutes, gebaseerd op het Landelijk Doelgroepenmodel. Zo krijgt ieder kind onderwijs dat past bij zijn of haar mogelijkheden.

Leerroute 1

  • Voor kinderen met een IQ tot 20
  • Zeer intensieve ondersteuning
  • Gericht op beleving, communicatie en zelfredzaamheid

Leerroute 2

  • IQ tussen 20 en 35
  • Intensieve begeleiding
  • Leren door voordoen, samendoen en nadoen, met aandacht voor de directe omgeving

Leerroute 3

  • IQ tussen 35 en 49
  • Focus op zelfstandigheid en sociale vaardigheden
  • Functioneel leren lezen, schrijven en rekenen, in praktische situaties

Ons onderwijs

Op de Emiliusschool krijgen kinderen en jongeren met een (ernstige meervoudige) beperking onderwijs én zorg op maat. We kijken naar wat een kind wél kan en stemmen ons aanbod daarop af. Hoe we dat doen staat in ons schoolondersteuningsprofiel.

Leren door beleven

Beleving en ervaring staan centraal in ons onderwijs. In kleine klassen met veel persoonlijke aandacht werken we doelgericht aan ontwikkeling.

Ons team bestaat uit specialisten met kennis van:

  • Ondersteunde communicatie
  • Prikkelverwerking
  • Spelontwikkeling

 

Werken met leerlijnen

We gebruiken de leerlijnen van de CED-groep die zijn verwerkt in Parnassys. Ons onderwijs is methodisch opgebouwd en sluit aan bij wat leerlingen nodig hebben. We werken o.a. met:

  • Uk & Puk
  • Lezen doe je zo
  • BIM
  • BEZO-zwemmen
  • Ervaar het maar!

 

Aangepaste voorzieningen

Onze school heeft speciale ruimtes die het leren ondersteunen, zoals:

  • Een eigen zwembad
  • Multi sensorische ruimtes (snoezelruimtes)
  • Een softplay-ruimte

Zo maken we meer mogelijk.

 

Leren in veiligheid en vertrouwen

We zorgen samen voor een veilige en stimulerende omgeving. Een plek waar elk kind wordt gezien, gehoord en uitgedaagd.

Lees meer over het school-ondersteuningsprofiel (SOP).

Lees meer

Onze school heeft speciale ruimtes die het leren ondersteunen, zoals een zwembad, softplay en ruimte voor therapie

Onze klassen

In elke klas zitten gemiddeld 7 tot 8 leerlingen. Zo kunnen we veel persoonlijke aandacht geven.

Het aantal klassen per leerroute hangt af van het aantal leerlingen dat qua ontwikkeling en mogelijkheden het beste bij die route past.


Een vast en vertrouwd team

Elke klas heeft een eigen team die samen zorgen voor een veilige en duidelijke leeromgeving. Het team bestaat uit:

  • een leerkracht
  • een onderwijsassistent
  • een assistent vanuit SWZ voor aanvullende zorg
Lees meer

Themagericht onderwijs

Op de Emiliusschool werken we themagericht. Elk thema geeft het leren een duidelijke en herkenbare context. Zo krijgen onze leerlingen de ruimte om zich stap voor stap te ontwikkelen.


Leren door ervaren

We gebruiken de methode ‘Ervaar het maar!’. Die sluit aan bij hoe kinderen met een beperking de wereld waarnemen: via hun zintuigen.

Bij elk thema bieden we activiteiten aan die passen bij de belevingswereld van de leerlingen. Onze leerlingen leren met hun zintuigen door iets te zien, voelen, horen, ruiken, bewegen. Zo sluiten we aan bij hun niveau.

 

Structuur en veiligheid

Herhaling, duidelijke structuur en persoonlijke begeleiding geven kinderen houvast. Zo ontstaat een leeromgeving waar elk kind op zijn of haar eigen tempo kan groeien, ontdekken en plezier kan beleven aan leren.

Lees meer

Burgerschap

Burgerschap op de Emiliusschool

Burgerschap is geen apart vak bij ons. Het zit verwerkt in het dagelijks onderwijs. Binnen thema’s komt het op een natuurlijke manier aan bod, bijvoorbeeld in de vakken:

  • Nederlands
  • Wereldoriëntatie
  • Sociale Vaardigheden (SOVA)
  • Culturele Vorming

Actief meedoen in de samenleving

Onze school staat midden in het dorp Son en Breugel. Letterlijk én figuurlijk. Via de werkgroep ‘Emiliusschool en het dorp’ werken we aan sociale inclusie. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen:

  • de samenleving leren kennen,
  • én er zelf deel van uitmaken.


Andersom laten we ook de samenleving kennismaken met onze leerlingen. Zo ontstaat wederzijds begrip en betrokkenheid.

Link Binnenstebuiten 2024 sociale inclusie

Lees meer

Zorgstructuur

Op de Emiliusschool zorgen we samen voor goed onderwijs én een goed leven voor elk kind. We werken volgens het principe: één kind, één plan (EKEP). Daarbij stellen we steeds dezelfde centrale vraag: “Draagt dit bij aan goed onderwijs en goed leven?”

 

Werken met LACCS

We gebruiken het LACCS-programma om te kijken of het goed gaat met een leerling. We letten op vijf belangrijke gebieden:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Communicatie
  • Contact met anderen
  • Stimulerende tijdbesteding


Samen zorgen we zo voor een evenwichtig en passend aanbod.


Overlegmomenten met ouders

We hebben een vast ritme van gesprekken:

  • Twee keer per jaar een doelgesprek met de leerkracht
  • Eén keer per jaar een Goed Leven-gesprek met onderwijs en revalidatie


Tijdens deze gesprekken staan we stil bij wat het kind nodig heeft om zich te ontwikkelen én zich goed te voelen.

Lees meer

Onderwijsondersteuning

Goed onderwijs begint met goede ondersteuning

Daarom werkt op de Emiliusschool een team van specialisten intensief samen. Zo zorgen we ervoor dat elk kind het onderwijs krijgt dat past. Onze Interne ondersteuning bestaat uit:

  • Gedragswetenschappers begeleiden klassenteams bij sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag.
  • Autismespecialist biedt ondersteuning het gebied van sociale interactie en behoefte aan structuur.
  • Logopedisten versterken de communicatie in de klas, ook met ondersteunde communicatie.
  • Spelbegeleiding helpt spelen en omgaan met verschillende spelmaterialen
  • Intern begeleiders (IB’ers) ondersteunen leerkrachten bij het afstemmen van het onderwijs op de leerling.

 

Zorg en therapie

De externe ondersteuning bestaat uit de paramedische zorg van Libra Revalidatie & Audiologie:

  • Ergotherapie
  • Fysiotherapie
  • Logopedie

 

Voor intensieve verzorging en begeleiding in de klas werken we samen met SWZ Zonhove. Deze ondersteuning wordt geregeld via de WLZ of Jeugdzorg, en aangevraagd door de ouders.

Lees meer

Na Emiliusschool

Na de Emiliusschool

Op de Emiliusschool blijven leerlingen tot hun 20e jaar. Daarna stopt hun schooltijd, en maken we samen de stap naar een passende vervolgplek.

Voor bijna alle leerlingen is een vorm van dagbesteding het best passend.


Begeleiding naar de volgende stap

Ouders staan hierin niet alleen. Ze krijgen begeleiding van:

  • de transitiecoördinator
  • (indien gewenst) de schoolmaatschappelijk werker

 

We gebruiken in de ondersteuning onder andere de ‘Vinkwijzer’, een handig hulpmiddel om mogelijkheden in kaart te brengen.

Lees meer

We kijken wat een kind nodig heeft om zich te ontwikkelen én zich goed te voelen

Video

Voor leerlingen met (ernstige) meervoudige beperkingen