Home » Asiya & Ahmed
Met grote stralende ogen kijkt ze haar broer aan. Ze kan niet praten, maar ze begrijpen elkaar ook zonder woorden. De hechte band tussen leerling Asiya en haar paar jaar oudere broer Ahmed is duidelijk voelbaar. Dat is niet altijd vanzelfsprekend voor de leerlingen op de Emiliusschool, aangezien broertjes en zusjes bijna altijd naar een andere school gaan. Ze kennen elkaars schoolwereld en vrienden niet. Vandaar dat de speciale BRUS-dagen in het leven zijn geroepen; activiteiten op school voor broertjes, zusjes en andere familieleden.
Mijn moeder kookt soms voor de hele klas en mijn zus heeft samen met Asiya henna tattoos gezet bij leerlingen en leerkrachten toen het Suikerfeest werd gevierd”, vertelt Ahmed. “Leuk voor mijn familie om te doen en voor Asiya een moment om met trots haar leven op school te laten zien.” Het naar school gaan is op de Emiliusschool compleet anders dan op een reguliere school. Maar de gemeenschappelijke deler is zonder twijfel verbinding. “De Asiya die ik van thuis ken, dat is maar één kant van haar. Om echt connectie te maken is het belangrijk om ook dit stukje van haar wereld te kennen.”
Niet alleen Ahmed, maar ook de leerkracht van Asiya ziet hoe waardevol een activiteit is voor familieleden. “Broertjes en zusjes vinden veel herkenning bij elkaar. Voor ouders is dit fantastisch. En voor ons is het fijn om de familie wat beter te leren kennen, want dan begrijp je de leerling ook beter”, aldus lerares Manon. De speciale band die Ahmed en Asiya hebben, is versterkt door coronatijd. Ahmed: “Ik had een tussenjaar en besloot meer tijd met mijn zusje door te brengen. Samen hebben we veel online lessen gevolgd. Ik leerde veel vrienden kennen en hielp haar bij opdrachten. Maar ik mocht haar absoluut niks voorzeggen.” Asiya schaterlacht. Hier is duidelijk geen woord over gelogen.